Senja

sobota, 19 czerwca 2021

Via ferrata Königschusswandsteig - Austria

4 czerwca 2021 r.

Drugi dzień ferratowego wypadu do Austrii.
W pierwszym dniu rozgrzewkowo przeszliśmy dwie prostsze ferraty:
Bürgeralm o trudności C/D (pominęliśmy wariant F) oraz krótkie przejście Feistringstein o trudności C.

Ferrata Königschusswandsteig znajduje się w paśmie Rax-Schneeberg i prowadzi na szczyt Preinerwand (1783 m).

Szlak rozpoczyna się w Griesleiten niedaleko miejscowości Prein an der Rax. Do parkingu przy leśniczówce prowadzi częściowo szutrowa droga. Miejsc parkingowych nie jest zbyt dużo, więc lepiej nie spać zbyt długo.

Dojście do ferraty zajmuje niecałe dwie godziny i pokonuje się ponad 600 m przewyższenia. Tym samym szlakiem można dojść do innych ferrat prowadzących na szczyt Preinerwand. Polecamy ferratę Hans von Haidsteig (trudność D) z nietypową drabinką, ciekawymi przejściami i pięknymi widokami. Jest też ferrata Preinerwandsteig o trudności A/B, która może posłużyć jako trasa zejściowa.

Końcówka dojścia do ferraty Königschusswandsteig to walka z piargami. Podejście jest mocno nastromione, a usypujące się spod stóp kamienie nie ułatwiają zadania. To zdecydowanie najbardziej męczący fragment całej trasy, który miejscami pokonujemy na czworakach, żeby uniknąć zsunięcia się.

W końcu mocno zmachani docieramy pod tabliczkę z opisem ferraty. Wskakujemy podekscytowani w sprzęt ferratowy, ale musimy trochę poczekać, bo słychać z góry schodzące osoby. Okazało się, że na ferracie odbywały się małe remonty, ale żartowniś Austriak - ten od remontu, powiedział, że ubezpieczenie powinno wytrzymać... hmmm.

Początek ferraty to konkretne i przyjemne D, więc trzeba mocno popracować nie tylko rękami.

Później teren nie jest już tak stromy i przez chwilę idziemy
fragmentem A/B, skąd mamy piękny widok na skałę z kapliczką, na którą wychodzi się idąc ferratą Haid Steig.

Na trasie tej ferraty jest jedno miejsce opisane jako D/E, ale szczerze mówiąc nie odczuliśmy na trasie jakichś ekstremalnych trudności.

Bardzo podobał nam się fragment ferraty przebiegający w szczelinie i to nie tylko dlatego, że można się tam lekko schłodzić.

Przy wejściu do szczeliny większy plecak może nieco przeszkadzać, ale da się jakoś przecisnąć.

Po wyjściu ze szczeliny C/D czekają nas już tylko małe przyjemności, czyli krótkie przejście B/C.

Jakoś zbyt szybko minęła ta ferrata. Miało być 1,5 h wspinaczki, a naprawdę spokojnym tempem zajęło nam to niecałą godzinę

Preinerwand (1783 m.n.p.m)

Do parkingu schodzimy łagodnym szlakiem obok schroniska Neue Seehütte. Ze szlaku mamy super widok na ścianę Preinerwand. Z tej perspektywy jeszcze jej nie oglądaliśmy. Wcześniej schodziliśmy ferratą Preinerwand i raz przez piarżysty kocioł Preiner Schutt, ale tej ostatniej opcji raczej nie polecamy.

Informacje praktyczne:
- miejsce startu -
Griesleiten - GPS parkingu - 47.683451, 15.741544, niedaleko miejscowości Prein an der Rax